Czy R22 tak robi przychody z hostingu?

Ponad 300% podwyżki ceny na fakturze za hosting, mimo wcześniejszej GWARANCJI CEN, zmiana pakietu bez zgody klienta w trakcie obowiązywania już opłaconej usługi, a pierwsza informacja o tym na proformie wystawianej zaledwie dwa tygodnie przed terminem płatności – tak wyglądają kulisy „uruchomienia marki cyber_Folks i rozpoczęcia rebrandingu segmentu hostingu” w spółce R22.

Zacznę jak na inwestora przystało – nie posiadam w portfelu akcji R22, ale – pośrednio – jestem klientem spółki. R22 przejęło bowiem firmę Hekko, która zapewniała hosting blogowi analitykgranagieldzie.pl.

Tym razem opowiem Wam historię. Wątek jest osobisty, więc mogę być nieco stronniczy. Nie znaczy to jednak, że wpis jest hejterski. Pracując jako dziennikarz, nauczyłem się, żeby zawsze dawać każdej ze stron szansę na przedstawienie własnego punktu widzenia.

Dlatego przesłałem listę pytań Kierownikowi Działu Obsługi w H88 SA (spółka R22 i podmiot odpowiedzialny za markę cyber_Folks, a tym samym hosting mojego bloga). Na większość z nich nie uzyskałem jednak odpowiedzi. Żeby być fair, poinformowałem również osobę odpowiadającą za komunikację R22 z mediami i inwestorami. Także bez reakcji.

Start bloga – 2015

Bloga założyłem spontanicznie, pod wpływem chwili. Nie planowałem niczego wielkiego. Własne miejsce, w którym, od czasu do czasu, podzielę się prywatnymi opiniami. Dlatego nigdy nie było tu reklam. Dostępne opcje i ich warunki studiowałem wnikliwie. Zawsze tak robię 🙂 Nie lubię przepłacać, ale nie szukam też najtańszych wyborów. Mój target to atrakcyjna/sensowna cena za dobrą jakość.

Wybór padł na Hekko – pozytywne opinie, mało opisywanych problemów i konkurencyjna cena. Nie najniższa, ale atrakcyjna w stosunku do innych firm uwzględniając ówczesne opinie i parametry. Co jednak ważniejsze – z gwarancją cen za hosting w przyszłości. To był argument, który zdecydował o wyborze. Wiem… gwarancje są ulotne, więc zarchiwizowałem odpowiednie strony. Poniżej zamieszczam kluczowy wycinek. Dodam tylko, że zdecydowałem się na podstawowy pakiet – EasyPack.

hosting Hekko - gwarancja ceny

Spółka R22 podwyższa ceną o 150% – 2018

Zgodnie z powyższą tabelą, z roku na rok cena za hosting od R22 symbolicznie spadała. Problemy rozpoczęły się w 2018 roku, kiedy na fakturze zamiast około 47 złotych znalazła się kwota 116,74 złotego (brutto). Spółka podjęła pierwszą próbę podniesienie gwarantowanej wcześniej ceny o 150%, a na proformie pojawił się inny pakiet.

Wymieniłem wówczas kilka maili z obsługą klienta. Okazało się, że „zmiana nie jest zobowiązująca i w każdej chwili mogą Państwo powrócić do poprzedniego pakietu”. Wyjaśniłem, że lubię posiadaną ofertę, a jeszcze bardziej lubię gwarantowaną cenę. Kwota na fakturze powróciła do wcześniejszych ustaleń. W 2019 i 2020 roku wszystko było już zgodnie z cennikiem.

Jest jeszcze jedna kwestia. W jednym z maili pojawia się informacja, że pakiet na proformie uległ zmianie „zgodnie z ostatnio przesyłaną dodatkową wiadomością”. Problem polega na tym, że nie pamiętam, bym otrzymał wcześniej jakąkolwiek wiadomość z propozycją zmiany warunków cenowych. Pierwsza „propozycja” i na dobrą sprawę „domniemana zgoda klienta” na zmianę pakietu pojawiła się dopiero na fakturze. Trzy lata później, sytuacja się powtórzyła.

Spółka R22 podwyższa cenę o 300% – 2021

W tym roku problem wrócił ze zdwojoną siłą. Nawet większą. Zamiast kwoty około 44 złotych za posiadany dotychczas hosting na fakturze pojawiła się kwota 183,27 złotego. Podwyżka, tym razem, przekroczyła 300 procent. Postanowiłem nie odpuszczać.

Poniżej kilka cytatów z odpowiedziami, które otrzymałem od Pana Mariusza, Kierownika Działu Obsługi.

„Odnośnie pakietów usług, Pana pakiet został zmieniony na inny podczas standaryzacji i już nie posiada Pan pakietu hostingowego EasyPack, który był objęty tamtymi warunkami”

„Odnośnie cen, jak już wspomniałem, nie posiada Pan już pakietu EasyPack, a tym samym tamta oferta nie jest już dostępna. […] Otrzymał Pan specjalnie dostosowany pakiet w cenie 149zł netto rocznie”

„Wycięta tabela dotyczy jak najbardziej planu hostingowego EasyPack, który taką gwarancję [ceny] posiadał. Obecnie jednak odnowienie dotyczy planu HK-5 unlimited, którego cena odnowienia wynosi 149zł netto”.

W dużym skrócie, Pan Mariusz nie rozumiał, że nie zaakceptowałem żadnych zmian, że firma domyślnie założyła moją zgodę i na fakturze wpisała inną usługę niż dotychczas posiadałem. Nie był też zainteresowany moimi pytaniami. Odpowiadał tylko na wybrane i jedynie przygotowanymi wcześniej formułami. Nie oceniam podejścia. Tylko je opisuję. Wiem, że może ono wynikać z ustaleń firmy.

Dodam, że ta wspomniana wyżej „standaryzacja” ma niezwykle ciekawy charakter, ponieważ nie otrzymałem propozycji skorzystania z usług dostępnych dla nowych klientów, a proformę z płatnością za hosting, którego nie ma wśród ofert znajdujących się na stronie internetowej. Na infolinii zostałem pokierowany do specyfikacji technicznej usługi. Okazało się, że widnieje tam jako „pakiet archiwalny”.

Oznacza to, że spółka R22 zmieniła dotychczasowym klientom Hekko markę na cyber_Folks oraz jeden pakiet archiwalny na inny pakiet archiwalny, narzucając jednocześnie 300% podwyżkę ceny, gwarantowanej w pierwszym pakiecie.

Czy działania spółki R22 są zgodne z prawem?

Moim zdaniem nie, ale nie jestem prawnikiem, więc to tylko prywatna opinia. Wyjaśnienie przedstawiam poniżej w kilku punkach.

Po pierwsze – GWARANCJA CENY W PRZYSZŁOŚCI. W 2015 roku firma – co pokazałem w zamieszczonej powyżej tabeli – zagwarantowała określone ceny. Następnie, potwierdzała te ustalenia, przez pięć lat, z roku na rok wystawiając fakturę z kwotą obniżaną o 1PLN rocznie. Zdarzały się drobne nieścisłości, ale wyjaśnialiśmy je na bieżąco. Gwarancję, dotyczącą posiadanego pakietu, potwierdza także cytowany wyżej przedstawiciel spółki.

Po drugie – DOMNIEMANA ZGODA KLIENTA Kierownik działu obsługi sugeruje, że „posiadanego pakietu już nie posiadam”. Jest to tym bardziej zaskakujące, że w czerwcu ubiegłego roku opłaciłem fakturę. Widnieje na niej nazwa konkretnego hostingu, ważnego do czerwca 2021 roku. W międzyczasie nie wyrażałem zgody na jakiekolwiek zmiany w tym zakresie. Nie dostałem nawet propozycji takich zmian. Na nowej proformie jest już jednak wpisana inna usługa z ponad 4-krotnie wyższą ceną.

Po trzecie – WPROWADZANIE W BŁĄD. Komunikaty znajdujące się na stronie internetowej wprowadzają klientów w błąd, sugerując, że ceny posiadanych usług i ich przedłużanie pozostają na obowiązujących dotychczas zasadach. Poniżej zamieszczam potwierdzający to zrzut ekranu.

hosting Hekko - brak zmian

Po czwarte – WYMUSZENIE ZMIANY WARUNKÓW. Spółka R22 podejmuje próbę wymuszenia zmiany obowiązujących ustaleń (300% podwyżka ceny!!!) pod hasłem braku dostępności poprzedniej oferty. Hosting jest usługą modyfikowalną. Nie jest to usługa, której usunięcie z aktualnej oferty uniemożliwiałoby utrzymanie zagwarantowanych wcześniej warunków. Potwierdza to fakt, że posiadany przeze mnie pakiet EASYPACK już w ubiegłym roku był „ofertą archiwalną”. To jednak nie stanęło na przeszkodzie, żeby usługę świadczyć na zasadach, na które się umówiliśmy. Co najśmieszniejsze, pakiet, który w tym roku pojawił się na fakturze (HK-5 unlimited), również jest „pakietem archiwalnym”.

Po piąte – REBRANDING. Spółka R22 w swojej komunikacji zewnętrznej podkreśla głównie zmianę marki Hekko na cyber_Folks. Tymczasem Hekko zostało przejęte przez R22 w 2015 roku. Od tego momentu hosting zapewniała blogowi ta sama firma, a wszystkie wcześniejsze ustalenia były respektowane. Teraz postanowiono ujednolicić kolorystykę i z tego powodu zmienia się gwarantowane wcześniej warunki??

Przychody R22 z hostingu w górę, ale czy jest szansa na powtórkę?

W czwartym kwartale 2020 roku R22 zanotowała przychody w wysokości 70,86 miliona złotych (+48% rok do roku). Segment hostingu przyniósł grupie w tym okresie 22,83 miliona złotych, czyli 6 procent więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Jak chwali się R22, w listopadzie 2020 roku przeprowadzony został rebranding marki Hekko, dzięki czemu pod brandem cyber_Folks obsługiwanych jest już ponad 100 tysięcy klientów. Jeśli spółka opisane przeze mnie praktyki stosuje/będzie stosowała w przypadku większej liczby osób, to może być to powód poprawy przychodów z tego tytułu w pierwszych kwartałach 2021 roku („wygaszanie” obowiązujących pakietów + mocne wzrosty cen).

Kluczowe pytanie jednak brzmi – czy taka sytuacja jest powtarzalna? Moim zdaniem nie. Zakładam, że większość osób, które zobaczą 300-procentową podwyżkę na proformie, wystawionej zaledwie dwa tygodnie przed terminem płatności, może po prostu ją opłacić. Podobnie, jak ja, nie są ekspertami w tym zakresie, nie mają czasu, nie chcą ryzykować, że stracą ważne dane, maile itp.

Co ciekawe, w ubiegłych latach proformę dostawałem 90 dni przed upływem terminu ważności hostingu. W tym roku jest to zaledwie 14 dni przed terminem płatności. Przypadek?

Sam zapewne opłacę tegoroczną fakturę. Choć 300% podwyżka (no może trochę mniejsza, bo dostałem 20% rabatu) oznacza niedotrzymanie przez spółkę R22 wcześniejszych gwarancji cen i wkurza mnie nieproporcjonalnie do nominału, to na blogu napisałem trochę tekstów, pojawiały się komentarze, odpowiedzi. Nie chciałbym ryzykować straty jakichkolwiek danych. W przyszłym roku na pewno poszukam innej firmy.

Pytanie, ile osób zrobi podobnie. Nawet, jeśli tego nie zrobią i – z przyzwyczajenia, zadowolenia z usług, a może po prostu lenistwa – zostaną z R22, to ten „numer” zadziała tylko raz. W przyszłym roku kolejna podwyżka o 300% z pewnością nie przejdzie. „Podbitka przychodów” z tego tytułu będzie zatem jednorazowa, a ubytki w liczbie klientów i reputacji mogą być trwałe.

Działaniom R22 powinien przyjrzeć się UOKiK

Z nieoficjalnej rozmowy z prawnikiem wynika, że takie zachowania – jeśli są stosowane również wobec innych klientów – mogą nosić znamiona „praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i grozi za nie kara do 10% rocznego obrotu. Nie dysponuję wiedzą i doświadczeniem, żeby to ocenić. Osoba, z którą rozmawiałem także nie specjalizuje się w tego typu zagadnieniach.

Nie trzeba jednak być ekspertem, żeby stwierdzić, że coś tutaj bardzo brzydko pachnie. Dlatego mam nadzieję, że tej sprawie przyjrzy się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Jeśli spotkały Cię podobne działania ze strony R22 i jej spółek, napisz o tym w komentarzu pod tekstem, albo prywatnie (kontakt /małpka/ analitykgranagieldzie.pl).


Zapraszam wszystkich do odwiedzania bloga Analityk gra na giełdzie. Jeśli chcesz jeszcze poczytać, poniżej wkleiłem kilka ciekawych materiałów.

Jeśli nie chcesz przegapić kolejnego wpisu, ale nie tylko, zerkaj na Twittera. Serdecznie zapraszam 🙂


Wszystkie zamieszczone na tej stronie teksty stanowią wyraz moich osobistych opinii oraz poglądów i nie powinny być traktowane jako rekomendacje kupna lub sprzedaży papierów wartościowych.

6 myśli nt. „Czy R22 tak robi przychody z hostingu?

    • Cześć Kamil. Dzięki za komentarz. Miałeś hosting w Hekko, kiedy obowiązywała zamieszczona przeze mnie w tekście tabela?

  1. Cześć, ja jestem z linuxpl i tez z około 150zl (2019) zrobiło się faktura na ponad 300zl (2021).

    Jeśli mają taki model biznesowy to ostatni rok współpracy, nie mam szans się zmigrowac.

    • Nikt nie twierdzi, że powinien być za darmo. W moim przypadku spółka ZAGWARANTOWAŁA CENY HOSTINGU w kolejnych latach, a później po prostu USUNĘŁA PAKIET Z USTALONYMI CENAMI i zamieniła go na inny z 300% PODWYŻKĄ na fakturze (zachęcam do lektury tekstu :)). W imieniu innych osób wypowiadać się nie zamierzam, choć mogę przypuszczać, że chodzi o skalę podwyżek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*